1 Augustus

Ons nieuwste magazine over Inclusive Prosperity

Met trots presenteren we het nieuwste nummer in onze reeks over Inclusive Prosperity – een magazine dat van start tot finish door ons team is ontwikkeld. Van inhoudelijke brainstorm tot eindredactie, van design tot social content. En dit keer was het extra bijzonder: het is namelijk ons eerste hybride magazine. Zowel gedrukt en verspreid door Europa, als online uitgebracht in een toegankelijke, duurzame vorm.

Wat betekent Inclusive Prosperity?

Inclusive Prosperity is de internationale term voor brede welvaart: het idee dat vooruitgang niet alleen in economische groei te meten is, maar ook in gezondheid, onderwijs, duurzaamheid en sociale samenhang. Universiteiten, beleidsmakers en bedrijven zoeken naar manieren om deze brede welvaart concreet te maken – en dit magazine draagt daar aan bij.

Print én pixels: ons eerste hybride magazine

Het thema Inclusive Prosperity (oftewel: brede welvaart) leeft. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Juist daarom maakten we dit magazine tweetalig. Waar we in Nederland spreken over brede welvaart, is “inclusive prosperity” de term die in Brussel klinkt. En dat kan nog wel eens voor verwarring zorgen. Want de Erasmus Universiteit is op dit gebied echt een thought leader – maar dat moet dan wel in beide talen voelbaar zijn.

Alles in huis – van idee tot impact

We begeleiden het hele traject zelf. We denken mee met de klant over richting en tone of voice, organiseren werksessies, voeren de interviews, ontwikkelen het concept en het design én zorgen voor de social content achteraf. Zoals collega Loyda altijd zegt: “Ik kom uit een mariniersgezin, dus er komt een strakke planning aan te pas.”

Toch beginnen we altijd met een open, creatieve fase. In samenwerking met het team van Erasmus zoeken we naar de juiste stemmen en verhalen. Wie willen we een podium geven? Wie durft het net even anders te bekijken?

Duivelse dilemma’s en onverwachte inzichten

In dit nummer spreken we onder anderen met toponderzoekers Frank van Oort, Martin de Jong en Kees Krul. Frank liet ons zien dat keuzes rond brede welvaart vaak minder vanzelfsprekend zijn dan je denkt. Soms is investeren in openbaar vervoer níet de beste manier om welvaart te vergroten. Samen met hem ontwikkelden we een rubriek waarin mensen worden uitgedaagd met duivelse dilemma’s.

Martin en Kees brachten internationale perspectieven in. Hun meest confronterende inzicht? Een sterkere economie betekent lang niet altijd een gezondere samenleving. Zo scoort Zuid-Korea economisch hoog, maar kent het ook een van de hoogste zelfmoordcijfers ter wereld.

Van niets naar iets – in twee maanden tijd

Ondanks een ambitieuze deadline – en een maand waarin twee teamleden in Japan zaten – rondden we dit project in twee maanden af. En ja, dat was pittig. Maar ook heerlijk.

Het mooiste moment? Als mensen het magazine in handen krijgen en verrast zijn. Een beetje zoals de vogeltjes in Assepoester die langskomen om alles af te maken.

Van magazine tot carrousel

Ook na publicatie dachten we mee. We ontwikkelden mock-ups en een carrouselpost voor LinkedIn – die meteen hoge ogen gooide. Vooral de post van Jacqueline Prins werd enthousiast ontvangen. Een belangrijke les: wie hard werkt aan een project, moet óók tijd reserveren voor de wereld daarna. Want goede content verdient bereik.

Trots op wat er ligt

Wat dit project voor ons bijzonder maakt? Dat we binnen zo’n korte tijd kwaliteit hebben geleverd én de klant volledig konden ontzorgen. Een magazine dat wetenschappers, beleidsmakers en ondernemers samenbrengt rond één thema. In twee talen. Online en offline. Dat is het soort werk waar we energie van krijgen.

Lessons learned

Wat we leerden – en wat jij eraan hebt

Begin met het einde in gedachten. Zorg dat er vanaf het begin aandacht is voor wat er na publicatie gebeurt. Wie wil je dat het leest? Waar komt het terecht? Door al vroeg over distributie en doorwerking na te denken, haal je veel meer uit je investering.

Creëer geen content alleen vóór je doelgroep, maar mét je doelgroep

De mensen die we interviewden, werden ook mededenkers in het proces. Dat zorgt voor betrokkenheid én herkenning in het eindresultaat. Betrek je netwerk dus slim – het levert inhoud én ambassadeurs op.

Denk als een uitgever, niet als een afzender

Een goed magazine is meer dan een verslag of een brochure. Het is een medium waarmee je een verhaal vertelt dat mensen wíllen lezen. Wij denken daarom niet alleen in vorm, maar ook in rubrieken, spanningsbogen en meeleesmomenten.

Lees onze tips en ervaringen

1 Augustus

Ons nieuwste magazine over Inclusive Prosperity

Met trots presenteren we het nieuwste nummer in onze reeks over Inclusive Prosperity – een magazine dat van start tot finish door ons team is ontwikkeld. Van inhoudelijke brainstorm tot eindredactie, van design tot social content. En dit keer was het extra bijzonder: het is namelijk ons eerste hybride magazine. Zowel gedrukt en verspreid door Europa, als online uitgebracht in een toegankelijke, duurzame vorm.