Marlies Wijsenbeek Oratie Banner

3 minuten om te lezen

De kunst van de essentie

Complexe kennis simpel brengen? Dat is best een uitdaging. Communiceren over wetenschappelijke en onderwijstechnische concepten vraagt om een helicopterview. Geef je publiek eerst de grote lijnen, voordat je je überhaupt waagt aan details. Zo kun je effectief communiceren en inspireren. 

Verdwaald in details

De kunst ligt in de essentie. Zo ook in de wetenschap volgens Joseph McCormack's 'Brief'. Vaak raken we verdwaald in de details, terwijl het de aandacht van het publiek grijpt wanneer we ons richten op de kern van onze boodschap. Om complexe ideeën tot hun essentie te distilleren, zijn hier enkele tips:

  • Back to basics: bepaal je kernboodschap. Dit is het belangrijkste punt dat je wilt dat je publiek onthoudt. Dit doe je voor je verhaal, maar ook voor alle paragrafen. Altijd de punch in de eerste en laatste zin.
  • Breek complexe ideeën op in kleinere, meer beheersbare stukken. 
  • Gebruik analogieën om complexe ideeën te relateren aan concepten die je publiek al kent en begrijpt.
  • Wees selectief met details. Hoewel details belangrijk kunnen zijn, kunnen te veel details je kernboodschap verdoezelen. 

We onthouden beelden beter

Wist je dat 65% van de mensen visuele leerlingen zijn? En we houden maar liefst 80% onthouden van wat we zien? (Bron: Alan Alda, If I understood you, would I have this look on my face?) Visuele hulpmiddelen zijn essentieel om je publiek te laten begrijpen én onthouden. Hier zijn enkele manieren om visuele elementen te integreren:

  • Implementeer beelden om abstracte concepten concreet te maken. Probeer beeldend te denken als je je verhaal schrijft, zo kunnen de analogieën ook goed vertaald worden naar je slides. 
  • Varieer met verschillende visuele media, zoals video's, infographics en slideshows om de aandacht van je publiek te behouden. Wij raden het af om grafieken te gebruiken. Dit zijn te veel details voor een algemeen publiek.
  • Mensen lezen eerder dan dat ze luisteren. Limiteer daarom de tekst op je slides tot een keyword.
  • De speechwriter van Obama zweert erbij: probeer ook in je tekst zelf beelden op te roepen bij het publiek. 

Begrens jezelf

Niets is vervelender voor een publiek dan een presentatie die uitloopt. Dit is vaak het gevolg van een spreker die geen heldere structuur heeft en zich verliest in de details. Wij geloven dat structuur vrij maakt én zorgt voor de beste kennisoverdracht. Hier zijn enkele tips voor het structureren van je presentatie:

  • Begin met een overzicht. Laat je publiek vanaf het begin weten wat ze kunnen verwachten.
  • Gebruik signaalwoorden. Woorden als 'eerst', 'vervolgens', en 'tot slot' helpen je publiek de structuur van je presentatie te volgen.
  • Beperk je tot één idee per paragraaf of slide. Dit maakt het gemakkelijker voor je publiek om je verhaal te volgen en de belangrijkste punten te onthouden.
  • Inschatting van de tijd? Ga uit van 100 tot 120 woorden per minuut.

Door deze praktische tips in de praktijk te brengen, is jouw volgende presentatie op weg naar onvergetelijk en toegankelijk. 

Lees onze tips en ervaringen

1 Augustus

Ons nieuwste magazine over Inclusive Prosperity

Met trots presenteren we het nieuwste nummer in onze reeks over Inclusive Prosperity – een magazine dat van start tot finish door ons team is ontwikkeld. Van inhoudelijke brainstorm tot eindredactie, van design tot social content. En dit keer was het extra bijzonder: het is namelijk ons eerste hybride magazine. Zowel gedrukt en verspreid door Europa, als online uitgebracht in een toegankelijke, duurzame vorm.